Ingen p-plats, ingen bil

För länge sedan hörde jag att man inte får köpa bil i Hong Kong om man inte har en parkeringsplats. Idag har jag kollat om de uppgifterna stämmer och det gör de. Ingen p-plats och du får inte köpa bil.

Parkering då, vad kostar det? Enligt tjejen jag talade med får man betala mellan 1.000 och 1.500 HKD i månaden för en p-plats. Big Bus körde förbi ett ”public garage” i eftermiddags och på skylten stod det att det kostar 26 HKD i timmen eller 210 HKD för en dag. Om det är dag eller dygn vet jag inte, men jag hade väntat mig högre pris.

Vad betalar vi i Malmö? Det billigaste är väl 15 kronor i timmen, men 25 pix är inte ovanligt har jag för mig. I Triangelns garage kostar det 160 kronor per dygn om man bor på Scandic Triangeln och 200 kronor för övriga.

Allmänna kommunikationer fungerar bra. Än så länge har jag bara åkt färjan mellan Kowloon och Hong Kong och den turen kostar 2,50 HKD enkel väg. På bussen idag talades det om spårvagnarna. Jag har inte sett några i Kowloon, men de är livligt frekventerade på Hong Kong-sidan. 240.000 turer per dygn görs.

Kommentera

