Victoria Peak

Om Victoria Peak finns inte så mycket att säga egentligen. Mer än att det är ett ställe man ska ha besökt när man är i stan. Det märktes att fler än jag tycker det. Det har inte varit kö någonstans hittills. Allt har flutit på och det gjorde det väl egentligen idag också, men köer var det och det är inte riktigt min grej.

I Big Bus-biljetten har båtbiljetter över till Hong Kong-sidan ingått tillsammans med Harbour Tour och ett besök på Victoria Peak eller Sky 100. Till Sky har jag andra biljetter så jag valde Victoria Peak och det var ett bra val för biljetten till toppen fick jag när jag steg av utanför entrén till spårvagnen och då slapp jag kööööööa! Det var en lång sådan och termometern visade 31 grader (ösregn från klockan fem).

Jag var på Victoria Peak för 23 år sedan också, men nu var det rejält utbyggt. Som överallt annars här finns det även ett par shoppinggallerior där uppe. I den ena var det lite bättre butiker än i den andra, men vem sjutton åker dit upp för att köpa en FURLA-väska för drygt 4.000 HKD? Det måste gå veckor innan de kränger en enda grej i den butiken. Ett antal restauranger finns också och så då den där glasskiosken som ville ha 41 HKD för EN LITEN kula. Häagen-Dazs såg jag förresten också. Liksom Starbucks. Säg det stället där de inte finns …

Kommentera

