En eftermiddag i sportens underbara värld

Den ”historiska promenaden” i Hong Kong, som jag hade på programmet idag, ställdes in i tisdags kväll för att guiden blivit sjuk och jag fick ”timmar tillförfogande”.

Dagen började istället med en promenad till Signal Hill ca tio minuters promenad från hotellet. Signal Hill beskrivs som en utmärkt utsiktsplats över Victoria Harbour. Det var väl innan Sky 100 var byggt, men nu har jag varit där också. Så här beskrivs Signal Hill på sidan I Love Hong Kong.

Signal Hill Garden is a public a park atop a knoll known as Blackhead Point in Tsim Sha Tsui, Kowloon, Hong Kong. Blackhead Point is the highest hill near the middle of Victoria Harbour and offers spectacular views.
The park used to be the site where typhoon signals were hoisted in Hong Kong to warn ships. The Signal Hill Tower, an Edwardian style building which used to drop a copper time ball apparatus every 1pm so seafarers could adjust their chronometers, is also located in the area.
The tower, which was built in 1907 and operated by the Hong Kong Observatory, still stands today and has been listed as a Grade II historic building since 1981.

Och sedan gjorde jag ett besök på ett museum med tecknade bilder i 3D. Det stället besöker man lämpligen med sällskap för grejen är att plåta en person framför de olika bilderna. Jag fick en tjej i personalen med mig istället. Hennes arbete bakom kameran ses nedan – lite suddigt, blixtljus och ett osminkat ansikte.

Efter det vandrade jag runt och besökte diverse affärer och ett par kassar fick jag med mig hem.
När jag var klar med det var det sen lunch och den åt jag på ett ställe som serverade högst vanlig västerländsk mat. Yes! Stekt lax med frästa grönsaker.

Och sedan hamnade ett biobesök på programmet! Jag gick och såg Race. Filmen handlar om Jesse Owens framgångar under OS i Berlin 1936. Två timmar och 15 minuter höll filmen på och den var inte tråkig eller långsam en enda minut. En mycket bra film! Jag kom på mig själv med att sitta och le stort flera gånger.

Det ska också sägas att filmen är en tydlig påminnelse om vad sedan komma skulle. Hitlers idéer går inte att missa. USAs raspolitik likaså. Mot slutet av filmen ska Owens, hustrun och tränaren med dam gå på flott middag i USA där han är hedersgäst. När de ska gå in hindras han och hustrun av dörrvakten som säger till tränaren att deras sällskap måste gå personalvägen. Inga svarta får gå huvudentrén. Dörrvakten skäms som en hund, but, säger han, that´s the law. Men den tyske huvudkonkurrent i höjdhopp springer ärevarvet med Owens på stadion i Berlin och retar gallfeber på styret. Ljuspunkter i det nattsvarta finns. Filmens titel är dubbeltydig. Race. 

Filmen har premiär den 29 juli i Sverige – en vecka innan det är OS-invigning i Rio. Ladda upp inför spelen med att gå och se den! Klart sevärd! Sport är fantastiskt!

Värt att nämna också är att reklam gjordes för en annan film som verkar vara av intresse. Money Monster med George Clooney och Julia Roberts i huvudrollerna. På SF beskrivs filmen som drama/thriller. Den 3 juni går den upp på biograferna i Sverige. Bio är kul och film ska ses på biografen.

Nu är klockan tidig kväll här och jag ska göra inget mer idag.

Kommentera

