Hot yoga is HOT stuff

Tillbaka på hotellet efter en hot yoga-klass på 60 minuter. Jag gick in i lokalen en kvart innan för att vänja mig vid värmen, som slog emot mig. Jag började svettas nästan direkt. Jag har gått 120-130 hot yoga-klasser, men aldrig någonsin har jag varit med om liknande luftfuktighet. Yogastället på Caroli hemma i Malmö har högre luftfuktighet än Hot Yoga House vid Triangeln, men detta?!

Klassen började klockan nio och leddes av en indier. Halv tio gick jag ut. Klassen var halvbesatt och jag var nära dörren, så det gick bra att smita ut. Tjugo i tio var de klara med den stående serien och då gick jag in igen. Det sägs att man alltid ska avsluta en klass i lokalen för annars sätter det sig i huvudet och man blir rädd för att gå nästa gång.

Jag talade med läraren efteråt och han menade att jag inte skulle känna mig som en svag turist från Norden. Det var ordentligt varmt – han höll helt med och berättade att de har värmen graderad och normalt kör de på en 4:a, men han drog ner den till en 2:a när han kom in för att leda klassen, som hölls på engelska. Jag var enda västerlänningen. Det är värmen ute som gör att luftfuktigheten också inne påverkas.

Jag hade uppfattat att allt ingick, men yogahandduk var inte inkluderad så jag – liksom de flesta andra, körde på de vita, fina handdukar som fanns att ta i omklädningsrummet. Vitsen med yogahanddukar är att de oftast har gummiploppar på ena sidan så att de ska ligga stilla, men här blev handduken blöt direkt så det var inga problem att få den att ligga stilla.

Bilden ovan? Jag har praktiserat selfietagning … Jag tog plattan med mig. Grejen med selfies är väl att man ska få fina bakgrunder med sig själv som förgrundsfigur antar jag. Den blå himlen jag såg tidigare idag är ”long gone” och det är vit mjölk igen som synes – eller kanske inte riktigt, utanför hotellfönstret ser jag blått och ett par vita tussar. Temperaturen ska enligt väderkartorna kännas som 34 idag och det är bastu där ute utan att man behöver gå på hot yoga.

Bilderna nedan? De togs av en tjej i kassan. Jag begriper inte att det ska vara så himla svårt att knäppa några bilder med mina kamera. Zooma och trycka av. Hur svårt kan det vara?

Nu är det frukost (havregrynsgröt, björnbär och mandelmjölk bland annat), lite packande och sedan får jag ser vad jag gör av dagen.

PS. Du som inte har koll på hot yoga bikram style – det är yoga i 39-40,5 grader i 60 eller 90 minuter. 60 är lite av latmanspasset, men det fyller sin funktion ändå. And it´s amazing!

Kommentera

