Lunchbuffé på Sheratons The Café

Sista kvällen i Hong Kong är här.
Eftermiddagen har gått i semestertakt och jag har strosat runt utan att förta mig.

Vid sen lunchtid råkade jag steppa in på Sheraton Hong Kong Hotel & Towers – det är sammanbyggt med ett köpcentrum – där jag bodde för 23 år sedan och de visade sig servera buffé i The Café som var helt i min smak. Jättegott och fräscht! De lade upp lite åt gången på faten och det fanns mycket att välja på även för ”picky” folk som undertecknad. Jag tog om flera gånger.

Trevlig utsikt en bit upp hade jag också. The Peninsula, Nathan Road och ett myller av folk som gick runt med kassar, telefoner och selfiepinnar. Lunchen avslutades med en kula hallonsorbet som var himmelsk. Ett par chokladbitar a la kvalitetskalorier blev det också och så te på pepparmynta till det. Jag kände – och känner – mig priviligerad. Jag är OÄNDLIGT tacksam för att jag kan göra sådana här resor igen. Att jag är vid sådan hälsa att jag kan ut och resa och se mig om. Samt att jag har ett jobb att gå till så att jag har ekonomi att göra det jag gjort den här veckan. Bara så att ni vet – jag känner glädje för det varenda dag. Hälsan är inget man ska ta för givet och skräcken att medicinerna ska sluta fungera bär jag med mig hela tiden.

Kvar nu är att packa det sista – ett par golfskor får följa med hem också, äta något mindre och sedan tidig sänggång. Fast jag kanske beger mig ut en sväng igen omkring klockan 20 för att se ljusspelet över Hong Hong Island en sista gång – läs mer om A Symphony of Lights här.

I morgon planerar jag att åka första tåget med Airport Express från Kowloon Station kl 05.52. Till stationen tar jag taxi, men den kan inte förbokas och receptionen förespråkar att jag ska komma ner klockan fem så att det finns tid att vänta på taxi. Flygbussen som hämtar utanför The Peninsula och lämnar på tågstationen går första turen kl 06.10. Det kan vara lite sent så därför väljer jag taxi till tåget. En resa som tar max en kvart, men om nu hotellet tycker att jag ska vara nere i receptionen klockan fem så är jag det.

Incheckad är jag också förresten på flighten hem. 56A sitter på. Det är ett dubbelsäte bakom mig också och sedan är det stjärtfenan. Folk brukar inte vilja sitta längst bak och har jag tur får jag båda stolarna för mig själv. Det är visserligen dagflyg hem, men jag gillar att breda ut mig. Hit hade jag sällskap av en yngre svensk tjej som var kock till yrket. Hon skulle vidare till Vietnam för att umgås med en kompis några dagar som är ute på ”back-packar-resa”. Hon skulle återvända redan igår torsdag, landa kl 9 på fredagmorgonen och sedan börja jobba igen kl 15.

Men nu är det slut i rutan för den här resan. Vi får se när vi hörs nästa gång! Kram och tack för mig!

FOTNOT:
Bilden ovan har jag lånat från Sheraton Hong Kong Hotel & Towers.

Kommentera

